Мальописи в Україні — підсумки 2020

(з коментарями видавців)

Бурхлива динаміка мальописного ринку в Україні на четвертий рік розвитку, як й інший бізнес, з усього розгону врізався в коронавірусну пандемію і найвеличніший локдаун у світі. Про сум, тугу, бентегу, зубожіння та іншу скорботу детально можна прочитати в нашому інтерв’ю з видавцями “Як коронавірус та карантин вплинули на комікс-видавництва в Україні“, тут же підсумуємо, як змінився український комікс-ринок у 2020 році.

Зауважимо, що дані за 2020 рік, відображені тут, бралися з таблиці, підготовленою Третьою Паралеллю для підбивання підсумків 2020. Особливістю цих даних є те, що бралися до уваги проєкти, надруковані на папері, як комерційні, так і безкоштовні промоційні мальописи, створені за державні ґранти. Цифрові видання не бралися до уваги, але ми трішки згадаємо про них окремо.

2019 рік завершився зростанням кількості найменувань мальописів на 138% відповідно до 2018-ого року (162 видання), що майже вдвічі більше, ніж у 2018-ому, коли відбулося зростання на 62% щодо 2017 року (68 видань проти 43). Що ж, на жаль, дива не сталося, і у 2020 році ми споглядаємо падіння чисельності мальованих історій на 2,5% (157 публікацій). Тобто, у 2020 році ми маємо лише 97,5% від кількості видань 2019 року, хоча деякі нові гравці доволі активно проявили себе в ніші за минулий рік у порівнянні з попереднім періодом.

Тобто, темпи зростання не тільки зупинилися, але й впали. Це, звісно, не означає, що пік вже пройдено. Ринок, здається, ще не сформував остаточно базові принципи власного існування. Поява нових видавництв у 2020-му (АРК Комікс, J&B Comics, Мрія) та вже у 2021 (Боривітер), а також певні чутки про прийдешні анонси нових гравців, демонструють, що  процеси формування далеко не завершені й на нас чекають нові інтенсифікації, диференціації та сегментації ніші. Попередньо, ймовірно, саме завдяки ним можна прогнозувати нове зростання кількості найменувань у 2021 році, якщо, звісно, на нас не чекають нові форс-мажори (наприклад, наш контент-менеджер Дмитро побоюється, що на якомусь референдумі можуть заборонити видання мальованих історій, почнеться як “451° за Фаренгейтом”, але палити будуть лише мальописи, бо з 2019-ого й особливо 2020-ого він остаточно упевнився, що Україна це країна неймовірних можливостей і тут все що завгодно може бути).

У 2020 році видавництво Fireclaw Ukraine видало дуже мало друкованих видань, у порівнянні з 2019 роком. Тому у 2020 році зосереджувались на популярних тайтлах, а от видання "для душі" довелось відкласти на невизначений термін. Через пандемію багато тайтлів довелось відкласти на потім: на початку карантинів розгубленими виявились і видавці, і читачі - не зрозуміло було що буде наступного дня, а книжки, на жаль, не є товаром першої необхідності. Поступово ситуація більш-менш стабілізувалась і зараз бачу, що вже значно більше назв на передзамовленнях, ніж влітку.

У 2020 році ми сконцентрувались на електронних виданнях — цифрові версії мальописів, манґи. Звісно, український читач прихильний більш до чогось матеріального, аніж цифрового, але із продажів можу сказати, що я очікувала гіршого, і це не може не тішити. І зараз ми активно готуємось до запуску нового цифрового формату, на який зараз йде левова частка нашої праці, тому сподіваємось, читачам зайде. Крім мальописів, побачили, що душа у нас лежить до дитячих казок, тому і скоро вже побачите перші наші видання для наших найменших читачів.

Перспективи у 2021, як на мене, не вельми радісні, беручи до уваги нові обмеження і карантинні заходи, але вони є — як мінімум повернутись на рівень продажів кінця 2019 року. Щодо нас, у планах, крім розвитку нового напрямку цифрових видань, також випускати й друковані видання, які вже були анонсовані, але по одній ТПБ щомісяця поки що точно не буде.
Вогнепазурі
Катерина Клопенко, Fireclaw

Загальна картина щодо видання мальописів в Україні з 2017 по 2020 рік виглядає так:

wdt_ID Видавник Кількість у 2017 Доля у 2017 Кількість у 2018 Доля у 2018 Зростання у 2018 Кількість у 2019 Доля у 2019 Зростання у 2019 Кількість у 2020 Доля у 2020 Зростання у 2020
1 ARK Comics 0 0,00% 0 0,00% 0 0,00% 1 0,64%
2 Artbooks 0 0,00% 3 4,41% 2 1,23% -33,33% 4 2,55% 100,00%
3 ArtHuss 0 0,00% 0 0,00% 2 1,23% 0 0,00% -100,00%
4 The Will 1 2,33% 2 2,94% 100,00% 0 0,00% -100,00% 0 0,00%
5 Baiky 0 0,00% 0 0,00% 4 2,47% 0 0,00% -100,00%
6 BookChef 0 0,00% 0 0,00% 0 0,00% 3 1,91%
7 Fireclaw 4 9,30% 20 29,41% 400,00% 35 21,60% 75,00% 9 5,73% -74,29%
8 hunta.in.ua 4 9,30% 0 0,00% -100,00% 0 0,00% 0 0,00%
9 IST Publishing 0 0 0 1 0,64%
10 Juno 1 2,33% 1 1,47% 0,00% 0 0,00% -100,00% 0 0,00%

Розподіл по форматам видань

Видання синґлів у 2018
30%
Видання синґлів у 2019
25%
Видання синґлів у 2020
16%

Спостерігаємо і далі падіння кількості видання синґлів у порівнянні з друком мальописів у книжковому форматі. Якщо у 2019-му році чверть коміксів були видані синглами (3/4 – в книжковому форматі), то вже у 2020-му формат синґлів мають лише 1/6 частина публікацій (5/6 — книга). Маємо і зменшення кількості синґлів на 40,5%25 у 2020-му на противагу 42 у 2019-ому. Книжковий формат — навспак, зростання на 10%, зі 120 до 132 найменувань.

Беручи до уваги, що у 2018-му році в форматі синглу був виданий кожен третій мальопис, а у 2020-ому лише кожен шостий, можна припустити, що, з одного боку, видавці все більше вкладаються у видання дорогих проєктів, оскільки споживачі охоче сприймають саме книжковий формат, а, з іншого, присутнє певне несприйняття малих форм — може й через те, що новий випуск синґлу доводиться чекати рік, а то і більше, а то і не дочекатися (наприклад, мальсторія “12! Поїхали” чи “Звитяга“). 

Крім того, основні видавці малого формату (Вогнепазури, Вовкулака, ЮА Комікс) зазнали через пандемію та кризу певне руйнування видавничих планів. Особливо хочеться згадати “кордобку” — супербокс від UA Comix з річною підпискою на прийдешні видання, де планувалося велика кількість українських синґлів. На жаль, через пандемію та локдаун видавець був змушений змінити перелік проєктів й формат реалізації підписки для “кордобкіанців”, і на разі не можна отримати релевантні висновки щодо цього унікального для української комікс-індустрії експерименту.

Мальописи в Україні — підсумки 2020

Видавництво UA Comix мало чимало планів у січні та і березні ми вимушено поставили багато проєктів на паузу, і з обіцяних нами у 2019 мальописів, світ побачила всього лиш 1/3. Зайшли в нову для себе рубрику соціального коміксу і створили на цю тему мальопис «Все це триватиме далі» (станом на зараз у планах видавництва як мінімум ще з добрий десяток мальописів у цьому керунку) і я радий, що й видавництво «Видавництво» нарешті залізло у пісочницю створення мальописів, впевнений в них цікаві ідеї та проєкти.

Започаткували серію коміксів Український Мальопис з Олексієм Чорним та нашим імпринтом Red Room Comix.

Микита Янюк каже про повернення мальописів Баранька додому, Оса і Орда, і щось у тому є, проте для мене повернення виглядає так, щоб був створений новий продукт і виданий спершу українським видавництвом, а тоді деінде 🙂

Щодо цього 2021 буде цікавий 🙂

UA Comix і я, не були б собою якби не мали пару сюрпризів у рукаві, як завжди.

Для видавництва, напевно, найважчим було відкриття нової крамниці під час карантину, оскільки вона взяла чимало ресурсу, проте під кінець року чимало принесла, йдеться не тільки про фінансові питання, а й загалом про час та і низку питань, які через локдаун потрібно було вирішувати дуже швидко. Та й з рештою, як показує статистика продаж, комікс-крамниці насправді вміють працювати із продажами мальописів, тому їх потрібно ще більше, тому ми теж маємо певні плани стосовно цього на 2021, надіємося, що вдасця.

Найгіршим у цьому році для мене особисто і видавництва це було порушення обіцянок читачам про вихід нових мальописів, я розумію, що є ряд причин, та від цього аж ніяк не легше. Так само як і обіцянки авторам, які зазнали ж такої участі значною мірою.

Проте я сповна вдячний і авторам і читачам за терпіння, розуміння і взаємопідтримку у цей непростий час.

Перспективи — за них не хотілося б загадувати. Бо життя бентежне. Ми безсумнівно плануємо, маємо стратегію та візію, що і як будемо робити, проте 2021 покаже яким саме роком він буде як для індустрії, так і для нас.
Мальописи в Україні — підсумки 2020
Богдан Кордоба, UA Comix

Загальна картина щодо форматів з 2017 по 2020 рік зараз виглядає так:

wdt_ID Формат Кількість у 2017 Частка у 2017 Кількість у 2018 Частка у 2018 Кількість у 2019 Частка у 2019 Кількість у 2020 Частка у 2020
1 Синґл 18 43% 22 32% 42 26% 25 15.9%
2 Книга 25 57% 46 68% 120 74% 132 84.1%

Ліцензія vs вітчизняне

Видання українських коміксів у 2018
25%
Видання українських коміксів у 2019
20%
Видання українських коміксів у 2020
13%

Динаміка, на жаль, зберігається: частка українських мальописів  зменшується – у 2019-му таким був кожен п’ятий комікс, а у 2020-ому вже майже кожен  восьмий.

Тут хочеться процитувати Ярослава Мішенова, зауваження якого щодо індустрії у 2019 році залишається так само актуальним й для 2020 року:

Зменшення долі вітчизняних авторів — це природнє явище для бідної країни, яка не в змозі їх прокормити, і відсутності налагодженої інфраструктури по експорту ліцензій.

Ярослав Мішенов

І хоча у 2019-му в цілому відбулося збільшення українських мальованих історій аж на 70% з 17 до 31 найменування, то вже у 2020 їхня кількість (19) була на рівні 2017-2018 років. Тобто, маємо падіння й частки вітчизняних проєктів, й їхньої чисельності майже на 38%. Думаю, тут є певна кореляція зі зменшенням кількості синґлів на 41,5%.

Взагалі, беручи до уваги анонси видавництв та певні розмови в активній комікс-збіганці,  намічається тенденція щодо переходу видання українських проєктів саме у книжковий формат. В перспективі це також вплине на кількість нових українських творів на мальописному ринку — видати повноцінний том в умовах, коли один синґл готується рік-півтора, буде забирати набагато більше часу.

Згадаємо, наприклад, видавництво The Will Production. Перші дві частини “ВОЛЯ” вийшли у 2017-ому та 2018-ому, була ще “Княжа Воля” у 2018-ому — і після цього мальописна діяльність видавця припинилася майже на два роки. У 2020-ому ми отримали лише анонси майбутніх проєктів, повноцінного видання довелося чекати аж до 2021-ого. Водночас видавництво займалося позамальописними проєктами, але факт є фактом — The Will починали у форматі європейських видань, і на разі за 4 роки діяльності маємо в такому контексті лише 3 повноцінні томи українських мальсторій.

2020-й звісно був непростим, але не критичним. Ми змогли видати нашу першу книгу "Вогневир", настілку "Воля: Штурмовий загін", що було досить цікавим досвідом, закінчити продакшен коміксу "КіберКрай", а також розпочати пре-продакшен шести нових проєктів (три з яких вже анонсовані) і продовжити виробництво масштабної "ВОЛЯ-3". Єдине що — коронокриза негативно вплинула на екранізації та пропозиції по них, через "просідання" у кіноіндустрії в цілому. Тож ми задумались над власним відеопродакшеном.

Картина української індустрії коміксів в цілому, яку ми бачимо у соцмережах і по інсайдах — не дуже радісна, але не критична. Через кризу та карантинні обмеження страждає ритейл, а відсутність великих івентів — гальмує багато проєктів. Під час карантину всі почали шукати альтернативні механізми продажів, просування та охоплення аудиторії, але врешті нічого кращого за перевірені часом схеми запропоновано не було. Ми, наприклад, почали розробляти онлайн-комікс під час перших місяців пандемії, але вже згодом стало зрозуміло що апокаліпсису не станеться.

Бачення перспектив? Якщо вакцинація буде вдалою, то можна розраховувати на повернення до звичайного життя через 2-3 роки. Коли, скоріш за все, і відбудеться вибуховий ріст розважальних галузей у всіх напрямках.
Мальописи в Україні — підсумки 2020
В'ячеслав Бугайов, The Will Production

Щодо інших видавців — то анонси показують, що книжковий формат українських мальсторій стає поширенішим, а це означає довший час на виробництво й видання. Проте, в цій ситуації прогнозувати тотальне зменшення частки українських проєктів також складно. 

По-перше, згадана раніше серія “Український Мальопис” від UA Comix та Red Room Comix, в рамках якої був вже виданий “Максим Оса“, має неабиякий потенціал збільшення чисельності вітчизняних творів завдяки поверненню у культурне поле класичних робіт. 

Так само, по-друге, мають продовжитися вже розпочаті серії, які видаються в синґлах (“Характерник” і “В землю” від ЮА Комікс, “Залізна голова“, “Шлях А-16” й “Серед овець” від Вовкулаки, “Фортунці” від Ланцут, цикл “Кіборги” та “Іду на ви” від ГО “Вірні традиціям”) і у книжках (“Фаетон” від Ланцут, “Захисник вогню” від ЮА Комікс, “ВОЛЯ” від TheWill тощо).  

По-третє, знов таки, анонси нових українських проєктів від Вовкулаки, ЮА Комікс, TheWill, нових видавництв.  

По-четверте, видавництво “Видавництво“, крім того, що активно розпочало мальописний напрям, так ще і працює над власними проєктами, які додадуть мальтворів у вітчизняну скарбничку.

Мальописи в Україні — підсумки 2020

2020 рік, зрозуміло що, не був для нас простим, але ще ніколи раніше від обраної стратегії не залежало наше виживання. Кілька разів минулого року ми підіймали питання про закриття.

Якщо відкидати нереалістичні варіянти, в часи криз можна виживати впаданням у сплячку або навпаки підвищеною активністю. І хоча ми не були готові зростати, саме кризові умови спричинили наш розвиток. Приміром, минулого року ми видали більше титулів, ніж у 2019 — 12, з яких 8 були якраз мальовані історії. Себто ми трохи заморозили просування із некоміксовими титулами і найбільше вклалися в роботу із найзатребуванішою, як виявилося, нашою нішею.

Власне карантин і локдавн якщо і сприяли, то якраз розумінню, що вірогідність закриття і зростання приблизно тотожна. Чи не з кожною нашою книжкою поставало питання чи ми збанкрутуємо. На щастя вірна ґрантова політика, спонсорська та інвесторська підтримка, робота з кредитами допомогли лишатися активними, ну а найбільше нас вмотивовував і мотивує попит. Коли бачиш, як пакунки з книжками тануть на складі, бажання працювати тільки росте. За це ми, зрозуміло що, вдячні нашим читачам, як і відданим, зокрема Чатовим, так і новим, які з'явилися завдяки розширенню нами займаних ніш. І це ще один наслідок кризи - якби нічого нас не штурхало, ми б лишилися випускати тільки жорстко соціяльну (графічну) літературу.

Заважало, відповідно, приблизно все инше. Непевність в майбутньому, в курсі валют (оскільки друкарська галузь майже повністю базується на імпорті сировини). Відсутність майданчиків для продажів, які завжди складали 40-60% наших річних продажів (як ярмарки, так і офлайн крамниці). Затримки в оплаті проданого дистрибуторами товару, які подекуди і досі лишаються. Різке скорочення оборотних коштів, через яке ми періодично опинялися в ситуації "робота виконана, негайної оплати нема" і змушені були оплачувати нестачу шматками із сімейних бюджетів...

Загалом я все ж бачу, що галузь, попри струс, вистояла і не збирається збавляти обертів, чого варта тільки бум на ліцензії на манґу і поява нових західних титулів із мінімально можливою затримкою — тобто те, що відбувалося раніше з видавництвами літератури, зараз пішло і з виробниками графічних історій. Розростається власна мальописна українська сцена, що не може не радувати, скоро буде що масштабніше пропонувати на Захід, не тільки імпортовувати титули.

2021 року вбачаю бум на нові титули манґи і манхви, загальне збільшення попиту на графічну прозу, розширення пропонованих жанрів і ніш, експерименти від новачків галузі і появу кількох важковагових титулів, які остаточно доведуть самостійність і спроможність коміксового ринку України.

Хотілося б паралельного повернення всіх ярмарків і продовження розширення офлайнових крамниць, але на поширення вакцин видавці коміксів не впливають, инакше б все у всіх уже було.
Мальописи в Україні — підсумки 2020
Ілля Стронґовський, Видавництво

Так, ще одним важливим фактором у 2020-ому році стало зростання видань манґи. В цілому, бум на японські мальописи у 2020-ому прогнозувався ще рік тому (а десь і анонсувався), але вже не раз згадувані коронокриза та локдаун вплинули й на цей сегмент ринку. 

Проте, все ж таки, з огляду на динаміку у 2020-ому Nashaidea з “Чі“, “Ательє чаклунських капелюхів” та Радіантом і Molfar Comics з Іншою“, а також анонси на 2021-й рік від вищезгаданих видавців та “Понад хмарами” від  Lantsuta Pablisher (і певні інсайди), можна стверджувати, що потік ліцензій манґи та манхви буде лише зростати, оскільки в цьому зацікавлені як читоглядачі, так і видавці (останні не в останню чергу тим, що друк чб-манґи простіший за кольорові комікси та бандесіне). Крім дитячих та підліткових серій на нас чекають також тайтли, розраховані й на дорослу аудиторію, і мова не тільки про “Траву” від Видавництва 😉

Через COVID-19 звісно ми не змогли зробити всього, що планували, але ми раді, що впоралися з усіма труднощами і продовжили зростати.

Ми розширили в цьому році асортимент новими ліцензіями.

Зважаючи на особливість 2020 ми вважаємо для нас цей рік достатньо вдалим.

Труднощі цього року були пов‘язані звісно з коронавірусом із тим, що ми не мали можливість показати наші новинки на ярмарках та фестивалях.

Щодо перспектив: у 2021-ому році ми розпочинаємо роботу над мальописами для дорослої аудиторії, а також продовжимо розвивати дитячий напрямок і, звісно, манґу. Думаємо, що зможемо здивувати читачів у 2021 році.
Nashaidea
Nashaidea

До речі, і про бандесіне — крім вже певного руху в цьому напрямі у дитячих мальописах також поступово зростає й видання дорослих історій. 

В цьому керунку продовжує працювати ДІПА, яка видала до цього “Катангу“, а тепер готує “Орли Риму“; сподіваємося, що Артбукс не закине “Зоряний замок“; Nashaidea видає візуально дивовижного “У голові Шерлока Голмса“; пробирає від думки, що на нас чекає грандіозна “Каста Метабаронів” від Вовкулаки; а також вже незабаром на нас чекає атмосферний “Довгий Джон Сілвер” від Ланцут.

Мальописи в Україні — підсумки 2020

У 2020 році наше видавництво здійснило все що планувало, окрім затримки на один місяць мальопису "Довгий Джон Сілвер". Хотіли випустити його до Новорічних Свят але, через велику чергу у друкарнях інших видавництв, реліз перейшов на січень 2021.

Така завантаженість друкарень, мабуть, свідчить про добрі тенденції видавничої індустрії в цілому)) Також позитивно посприяла грантова підтримка від держави.

У минулому році найбільше заважало закриття на карантин книжкових магазинів та звісно в період пандемії та загальної кризи помітно знизився рівень купівельної спроможності в цілому.

У перспективі на 2021 рік плануємо видання нових коміксів, продовження випуску других і третіх томів вже виданих серій, а також — манґа!

Дякуємо всім нашим читачам за підтримку минулого року і сподіваємось на неї й надалі. Бережіть себе!❤️
Мальописи в Україні — підсумки 2020
Lantsuta Pablisher

Безумовним лідером серед іноземних ліцензій продовжують залишатися видання супергеройських коміксів, а саме від DC та Marvel. Спроба Туос Комікс зайти в цю нішу з ліцензією від Valiant зупинилася на перших двох томах пригод БладшотаРідна мова, звісно, тримає тут пальму першості, і, скоріш за все, ця тенденція протримається ще довгий час, беручи до уваги успішність кіновсесвітів Marvel та DC. Якщо вже Мольфари видають серію “Людина Павук кохає Мері Джейн“, то про що тут взагалі казати? Яких комікс-ліцензій вам ще треба? Про Поняш? Є і вони у Мольфарів 😉

Проте, треба особливо підкреслити, що у 2020-ому кількість найменувань від Dark Horse обійшла за чисельністю ліцензії DC19 проти 16.

Збільшується частка фантастики — ми отримуємо все більше НФ, спекулятивної фантастики та різноманітного фентезі, і будемо отримувати ще більше, чому не можна не радіти. А у 2021-ому додасться ще жахастиків та містики.   

Крім цього, судячи з динаміки, ще активніше буде зростати сегмент ліцензій дитячих мальописів, що зовсім не дивно — дитячі комікси продаються краще. Я взагалі дивуюся, що у нас досі всі видавці не почали видавати виключно майнкрафтові мальописи. Їх та комікси про Бетмена.

Проте, жарти жартами, але ми маємо типову ситуацію для достатньо юного ринку мальописів — супергеройські комікси (і не тільки супергеройські) Великої Двійки переважають ліцензії від  інших видавництв й вітчизняні, і якщо щось суттєво не вплине на індустрію, то такий стан буде домінувати ще довгий час. І, звісно, найбільша активність на цьому полі у видавництва Рідна мова.

Загалом динаміка у видавництва позитивна, і це не може не тішити. У 2020 році ми в "Рідній мові" дуже багато напланували (найменувань було більше, аніж у 2019 році — понад 30) і майже все змогли втілити в життя. На 2021 рік плани ще грандіозніші, ми впевнено ростемо. Загалом, якщо судити з передноворічних анонсів більшості видавництв, які видають комікси, індустрія живе і розвивається — попри всі несприятливі обставини, на які такий багатий був 2020 рік.

У 2020 році випало кілька місяців активної роботи, які потім довелося ціною величезних авралів надолужувати протягом наступних місяців. Зважаючи на те, що ми стандартно здаємо від 4 до 6 робіт на місяць, це було дуже складно. З одного боку, сповільнення — це завжди корисно, бо дає змогу проаналізувати те, що робилося до того і продумати, як і що робитиметься далі. З іншого — планів ніхто не скасовував. На щастя, більшість партнерів поставилися до ситуації з розумінням, ця глобальна взаємопідтримка — те нове і дуже тепле, що хотілося б зберегти з 2020 року надалі.

Очевидно, що коміксів з'являтиметься дедалі більше, і очевидно, що видавці шукатимуть щось оригінальне (за стилем, форматом, країною походження тощо), чим можна було б вразити українських читачів. І це не може не тішити!
РМ
Рідна мова

Загальна картина щодо співвідношення вітчизняні мальописи/ліцензії з 2017 по 2020 рік зараз виглядає так:

wdt_ID Формат Кількість у 2017 Частка у 2017 Кількість у 2018 Частка у 2018 Кількість у 2019 Частка у 2019 Кількість у 2020 Частка у 2020
1 Українські 20 48% 17 25% 31 19% 19 12,1%
2 Ліцензії 23 52% 51 75% 131 81% 138 87,9%

Видавці

Що маємо на разі? 12 видавців, які видавали мальописи у період з 2017 по 2019 роки, не видали у 2020-ому ні одного найменування. Це наступні видавництва: ArtHuss, Baiky, КСД, Леополь, ЦивілізаХія, Чорним по Білому, The Will, hunta.in.ua, Juno, Vivat, ВСЛ, Кальварія. Книжкові видавництва, як бачимо, здебільшого не повертаються до роботи з коміксами. На противагу їм роблять спроби зайти у галузь BookChef, Читаріум та Yakaboo Publishing, тому казати про відмову книговидавців від мальописного ринку може бути дещо зарано, хоча перші спроби того ж самого BookChef з коміксами про Арчі викликали певну критику щодо якості видання. Крім цього, у 2021-ому А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА перевидасть “Троє проти Зла“, але чи в цілому це виражає зацікавленість видавництва у мальописах — невідомо.

Лише одне нове видавництво видало один мальопис у 2020-ому — АРК Комікс представив читоглядаціькій увазі невеличкий тираж синґлу “Ніхто #1“. 

Проте, в цілому, на разі маємо 23 видавництва, які видавали мальописи у 2020-ому, що більше на 10% відсотків, ніж у 2019-ому (21 видавництво) і на 28% ніж у 2018-ому (18 видавництв)

Найбільше мальописів  за рік видала Рідна Мова (35) і зайняла 22,3% від загального асортименту, але при цьому кількість видань знизилася на 14,6% у порівнянні із 2019-м роком.

Друге місця зайняв тогорічний новачок — TUOS Comics. У 2019-му році вони видали лише 3 мальописа, а у 2020-ому — вже 15, що становить 9,5% від загального асортименту, збільшивши видання за рік на 400%.

На третьому місці — Nasha Idea, яка видала 12 найменувань і зайняла 7,6% асортименту, збільшивши чисельність видань на 50%.

Якщо падіння кількості не сильно вплинуло на позиції Рідної мови, то, на жаль, цього не скажеш про Fireclaw, яке того року зайняло друге місце з 35 виданнями, а у 2018-ому взагалі мало перше місце з 20 найменуваннями. У Вогнепазурів падіння на 74% (9 видань). Також менше видали Вовкулака (-28% / 8 видань), ЮА Комікс (-50% / 6 видань) та ДІПА (-66,7%/ 1 видання).

Рідна Мова
0%
TUOS Comics
0%
Nasha Idea
0%
Вовкулакові коміксові думи 2021

Нема сенсу повторювати про важкість і унікальність року, що минув. Це нова реальність, яка гучно зірвала двері в наші затишні гоббітські нори із заіржавілих завіс. Це нова буденність, яка вже нікуди не дінеться, і до якої нам тепер всім треба звикати і адаптуватися.

Про що хочеться зауважити в першу чергу, то це про чималу інерцію, яку набрав український комікс-ринок за кілька попередніх років, що навіть такі серйозні проблеми не відкинули його назад. Про те, скільки уваги від різних видавців вже приділено мальованим історіям, що навіть під час пандемії ми бачимо виникнення нових гравців та потужний розвиток новачків.

Кожне видавництво переживає кризу по різному, дехто із меншими втратами, дехто із більшими, дехто маючи фінансові можливості захоплює частку ринку, дехто втрачає лідерські позиції.

Видавничий ринок надалі сегментується і робить спроби виліпити своє власне обличчя, бачимо нарешті зародки азійського вторгнення, хвилю ліцензій від американських видавців другого ешелону і вибух, що наближається, із потужних графічних романів. Асортимент подалі зростає, демонструючи пришвидшене дорослішання і розвиток ринку.

Разом із тим серйозних проблем зазнав рітейл. Найбільшого удару зазнали магазини, які не забезпечили себе стабільним інтернет-каналом збуту, проте як гриби почали з’являтися інстаграм-крамнички із вимогами більш гнучкої співпраці для видавців. Надалі спостерігається тенденція взаємного проникнення та колаборації таких двох яскравих ґік-сфер як мальописи та настільні ігри – це стосується вже і асортименту крамниць, і дистрибуційних каналів.

Відсутність комік-конів та профільних івентів створили передумови для пришвидшення створення тематичних подкастів, блогів та інформаційних ресурсів. Про мальописи можна знайти більше статей в розділах культури абсолютно різних ресурсів, від політичних до відеоігрових.

Як проминув 2020-й рік для Vovkulaka? Чи були якісь суттєві проблеми і негаразди? Не буду скиглити, бо ми не призупинили видання і не втратили гумор. Чого ж ми досягнули у минулому році:
- було видано 8 тайтлів, що на 28% менше ніж у 2020-му.
- майже половина з них – мальописи від українських авторів, при тому що їх частка на загальному ринку скоротилася до 13% і розвивається саме завдяки таким видавництвам, як наше.
- ми наполегливо і поступово продовжуємо розвивати розпочаті серії і всесвіти – вийшли й продовження Відьмака, і нові комікси про Геллбоя, розвивається світ Cyberpunk та десь на обрії майорить другий том Чорного Молоту.
- нарешті видали перший довгобуд «Орду» і скоро читачі побачать другий – «Лігу видатних джентльменів», лишилося чекати зовсім недовго.
- ми ретельно взялися за надбання Алана Мура - графічний роман «Із пекла», величезний і надважливий в культурному сенсі часопис вікторіанської Англії, вже майже рік як в роботі, а перший том лавкрафтіанської трилогії, Неономікон, вже пішов на редактуру.
- До стадії редактури дісталося і наше перше повноцінне бандесіне – «Каста Мета-Баронів» від Алехандро Ходоровські, яку можна сміливо записати в золотий фонд європейського комікса.

При тому, що майже весь 2021-й рік вже розпланований і проанонсований, ми спробуємо здивувати і порадувати читачів новими проєктами, як ліцензованими, так і українськими, як кривавою містикою, так і романтичним гумором.

Наприкінці цих роздумів хочу подякувати всім, хто нам допомагав протягом року – нашим читачам, інформаційним партнерам, коміксовим крамницям та книгарням, всій команді авторів, перекладачів, редакторів, коректорів, верстальників-ретушерів і нашім невтомним співробітникам. Ви всі чудові.
Мальописи в Україні — підсумки 2020
Ярослав Мішенов, Vovkulaka

Загальна картина співвідношення частки видавництв виглядає наразі таким чином:

Підсумки

Важко прогнозувати тренди на 2021 рік, беручи до уваги нестабільну ситуацію як у світі взагалі, так й в Україні окремо. Фінансові та індустрійні аспекти  українського комікс-ринку занадто залежать від зовнішних факторів, які видавці контролювати не можуть. Тим не менш, здається, можна все ж таки зробити обережні заяви:

— на ринок зайдуть нові гравці;

— ліцензій стане ще більше (дякую, Кеп);

— але також має стати більше й українських творів;

— частка синґлів залишиться на тому ж рівні, а то і зменшиться;

— проте, за чутками, можливо повернення на ринок фензинів (вважайте це інсайдом 😉); 

— манґа буде впевнено збільшувати свою частку;

— можливе зростання чисельності цифрових видань.

Щодо останнього — то у 2020-ому році ми вже мали двох гравців на цьому полі, а саме Вогнепазурів, які видавали як авторські цифрові комікси, так і ліцензовану манґу, та ЮА Комікс, які разом з Букрі  розпочали продаж цифрових версій своїх друкованих мальописів. Поки що важко сформулювати, наскільки це вдалий експеримент, хоча видавці кажуть, що очікували гіршого. Це дає надію на певний розвиток ліцензійного веб-ринку мальописів, хоча, звісно, ми всі розуміємо, наскільки це складно в теперішніх умовах. З усім тим, розмови про це йдуть, і не тільки серед любителів мальованих історій. 

В цілому, те, що ринок не тільки не звалився, а навіть зберіг певним чином показники попереднього року в цілому, може казати саме про те, що перспективи є для його розвитку і надалі. Підтримка не тільки великих, але й спеціалізованих малих видавців, дозволить збільшити не тільки кількість, але й якість, що підсилить комікс-простір різноманіттям форм та жанрів. Це і буде головною позитивною ознакою розвитку української мальописної культури та індустрії.

Щастя всім і любові 😊 

Слава Україні!

Підписатися
Повідомляти про
0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі

Також вас може зацікавити

0
Будемо раді дізнатися Вашу думку про публікацію :)x
()
x
Догори