Ярослав Мішенов: Комікси в Україні — підсумки 2019

Коміксовий ринок бурхливо розвивається в Україні 3-й рік поспіль. Після вибухового 2017-го, коли кількість виданих коміксів за один рік стала більшою ніж за останні 5-6 років, настав рік поступового зростання – у 2018-му році видавці аналізували чи не є ця популярність мильною бульбашкою і поступово розвивали нішу мальованих історій, почали долучатися нові гравці. І от на кінець 2019го року ми маємо знов дивовижні результати, які треба розкласти по полицям і проаналізувати.

Отже, поїхали.

Одразу зауважу, що для розрахунку бралися лише комерційні проекти, надруковані на папері і призначені для продажу в магазинах – безкоштовні промоційні комікси та створені за державні гранти, призначені для реклами або як додаткові матеріали для іншої продукції, не розглядалися. Також не враховувався самвидав накладом до 500 примірників. За відсутності чіткої статистики і через те що інформація збиралася власноруч, хоч і за допомогою видавців, можуть бути проекти, які не враховані цією статтею. Але таких проектів на вряд чи може бути більше 2-3, що не може суттєво вплинути на результати.

Почнемо із загального

Зростання у 2018
0%
Зростання у 2019
0%

Кількість коміксів, виданих у 2019-му році, становить — 162 видання, які включають як сингли (видання в журнальному форматі на скобі обсягом до 40-50 сторінок), так і збірки й окремі твори обсягом від 40 сторінок в м’якій або у твердій обкладинці. У 2018-му році ми мали 68 видань, тож загальний зріст становить аж 138 %.  Для порівняння у 2018-му році стосовно 2017-го кількість видань зросла «лише» на 62%.

Тобто ми маємо не просто зростання кількості видань, а пришвидшення вдвічі темпу цього зростання. Це дійсно приголомшує, бо при збільшенні ринку темп зростання зазвичай падає, але як ми бачимо, тут всі ознаки того, що ринок ще не увійшов у сталу фазу і знаходиться в такому бурхливому стані, коли формуються самі його правила, сили, сторони й таке інше. Але судячи вже із кількості гравців, розподілу ліцензій та попередньої сегментації цей процес скоріше за все добігає кінця.

ВидавництвоКількість видань у 2017Доля у 2017Кількість видань у 2018Зростання у 2018Доля у 2018Кількість видань у 2019Зростання у 2019Доля у 2019
ArtHuss21,2%
Asgardian / Ugar12%2100%3%-100%
Baiky42,5%
cyborgcomx49%2-50%3%1-50%0,6%
Fireclaw49%20400%29%3575%21,6%
hunta.in.ua49%
Juno12%10%-100%
Lantsuta11%3200%1,9%
Mal`opus84,9%
Molfar Comics23%6200%3,7%
Northern Lights23%8300%4,9%
Ranok63,7%
Tuos Comics31,9%
UA Comics25%4100%6%12200%7,4%
Vivat12%3200%4%-100%
Vovkulaka25%350%4%11267%6,8%
Артбукс34%2-33%1,2%
Видавництво23%4100%2,5%
Видавництво Старого Лева12%
ДІПА31,9%
Ірбіс-Комікси49%40%6%2-50%1,2%
Кальварія25%
Клуб Сімейного Дозвілля12%
Леополь12%10,6%
Наша Ідея46%8100%4,9%
Рідна Мова1433%12-14%18%41242%25,3%
Самвидав11%
ТРОЄ11%10%0,6%
ЦивілізаХія12%
Чорним по Білому11%10%0,6%
ЗАГАЛЬНА КІЛЬКІСТЬ ВИДАНЬ4368162

Розподіл по форматам видань

Видання синґлів у 2018
1/3 30%
Видання синґлів у 2019
1/4 25%

В 2019-му році лише чверть коміксів були видані синглами (3/4 – в книжковому форматі).

На противагу у 2018-му році – серед українських комікс видань в форматі синглу був кожен третій (2/3 – в книжковому форматі відповідно).

Динаміка цього показника свідчить, що загалом видавці більше довіряють ринку і видають більш дорогі видання. Не таємниця, що дуже мало видань в Україні може витримати перевидання одного і того ж твору в різних форматах (згадуються лише «Серед Овець» та «Фаетон»), тому цей поступовий перехід від малого дешевого сингла до більш дорогого TPB чи навіть видання в твердій палітурці є прямою ознакою розвитку ринку.

ФорматКількість видань у 2017Частка у 2017Кількість видань у 2018Частка у 2018Кількість видань у 2019Частка у 2019Зростання
Синґли1843%2232%4226%191%
Збірки2557%4668%12074%261%

Ліцензія vs вітчизняне

Видання українських коміксів у 2018
1/4 25%
Видання українських коміксів у 2019
1/5 20%

Частка коміксів від українських авторів продовжує поступово зменшуватись – якщо в 2018-му кожен четвертий виданий комікс був від українського автора, то у 2019-му вже кожен п’ятий.

Зменшення долі вітчизняних авторів — це природнє явище для бідної країни, яка не в змозі їх прокормити, і відсутності налагодженої інфраструктури по експорту ліцензій.

Але треба врахувати загальне зростання і подивитися ширше. А тут ми маємо збільшення українських творів на 70%! Більше 30 коміксів від наших авторів побачив світ у 2019-му році і це дійсно вражає.

ФорматКількість видань у 2017Частка у 2017Кількість видань у 2018Частка у 2018Кількість видань у 2019Частка у 2019Зростання
Українські2048%1725%3119%182%
Переклад2352%5175%13181%257%

Жанрове розподілення

Що стосується жанрів, то загальна ситуація майже не змінилася, але «диявол ховається в деталях». Тож спробуємо розібратися що могло спричинити міграції тих кількох процентів і чим це погрожує.

Супергерочні комікси
0%
Фантастика та фентезі
0%
Дитячі комікси
0%

Трійка лідерів незмінна. Саме ці три групи мальованих історій утворюють головний асортимент і займають сумарно 78% ринку як і рік тому. Саме розвиток цих жанрів і призвів до вибухового зростання кількості коміксів на ринку, саме ці жанри наймасовіше споживає читач. Не просто так ці три жанри йдуть одним блоком – бо і супергероїка є по суті частиною фантастичного жанру, і дитячі комікси можна знайти серед фенетзійних творів. Тож цей розподіл в певній мірі умовний, але притримуючись одного алгоритма ми можемо бачити динаміку.

— Супергерочні комікси добрали кілька процентів і зайняли 38% найменувань (проти 36% у 2018).

— Фантастика та фентезі теж просуваються вперед і вже займають 21% в переліку (проти 20% у 2018)

— Дитячі комікси трошки посунулися і становлять 19% (проти 20% у 2018).

Очікувано, але все ж несподівано, четверту сходинку зайняли комікси в жанрі містики та жахів, зайнявши 8% після 2% у 2018. Ймовірно, що комікси, які зараз поза межами дитячого сегменту та супергероїки намагаються ліцензувати та видавати дуже обережно й з оглядкою на кіно-, теле- та ігрову медійну підтримку, просто наслідують загальносвітову тенденцію популярності жахастиків.  Побачимо чи збережеться ця тенденція надалі і в наступному році (спойлер – «так»).

Наступні два жанри, які набрали однаково малу кількість найменувань.

— Кримінальний комікс зайняв 4% і, чесно кажучи, це майже піковий обсяг для цього жанру. Супергероїка сама по собі є мультижанровим монстром, всередині якого можна легко знайти суто детективні пригоди (з яких вони частково і починалися), тому вона легко перетягує на себе цю нішу, залишаючи для неперебірливого українського поціновувача поодинокі рафіновані історії типу Міста Гріхів.

— Нон-фікшн в коміксах завдяки лише одному видавцю набрав після нульового 2018-го ті ж самі 4%. Здається, що надалі цей відсоток буде лише падати, бо такий вузький жанр не зможе витримувати загальний темп розвитку. Хоча потенціал тут звичайно є.

 
Жахи
0%
Кримінальний комікс
0%
Нон-фікшн
0%

Отут ми дісталися найсумнішого моменту в огляді – відсоток гумористичних коміксів, історичних та графічних романів, які набрали по 1-2% (тобто лише 2-4 найменування).

Гумористичні комікси, історичні та графічні романи
0%

Напевно, треба пояснити, що мається на увазі під «графічними романами», щоб не впасти в термінологічне непорозуміння.

На відміну від форматного визначення, коли графічним романом називається просто збірка коміксів, які колись виходили частинами, або «Оригінальний графічний роман», коли комікс одразу виданий в книжковому вигляді, в жанровому розтині графічний романом є твором, який не можна просто віднести до будь якого жанру, який підіймає складні питання, який інколи болісно читати – як то Маус чи Персеполіс.

І, як ми бачимо з того 1-го відсотка, цей доволі серйозний, важливий і кричуще необхідний жанр — річ доволі непопулярна в українських видавців. В чому ж проблема? Здається, що тут ми є свідками збігу кількох причин, які віддаляють від нас видання творів Бернса, Мебіуса, Клоуза та Томсона українською.

По-перше, це поки що замала аудиторія для таких творів. І коли ми пишемо «замала», то маємо на увазі як її кількість, так і вік. Історичний комікс та графічний роман річ нелегка і шанувальник мальованих історій часто приходить до нього вже після читання Дедпула, Бетмена, Конана, коміксів від Image та Dark Horse тощо. Для цього має пройти час – роки, а може навіть десятки років, щоб випестувати читача, який буде цінувати такі речі як «Пейшенс» чи «Сабріну» Дрнаси.

Друга проблема — це культурна іншомовна інтервенція під маскою «розширення асортименту». Дуже важко видавати навіть гарну, чудову річ, коли на український ринок масово заходить цей твір з сусідньої країни. І якщо Бетмена наш ринок ще може перетравити у двох варіантах, то коли діло доходить до більш вузького сегмента, це стає великою проблемою.

Інша справа, суть якої покрита темрявою, це жахаючий занепад гумористичного коміксу в Україні. Особливо сумно це відчувати, маючи його потужну історію в Україні.

Відсутність гумору навіть, а скоріше і «саме», в складні часи приводить до занепаду духу. Це дуже тривожна тенденція.

Незрозуміло чому українські видавці, особливо на фоні таких успішних проектів як «Троє проти Зла» та «Голуб Геннадій» (як би хто до них не ставився) не поспішають видавати смішні, позитивні, кумедні і провокативні речі для дорослого читача– залишається загадкою.

На фінал цього розділу зазначимо стабільно нульову присутність таких двох близьких жанрів як андеграунд та еротика, до яких ніяк не дістануться наші видавці, але хтось же має розпочати видавати Хансельмана та Манару.

ЖанриКількість видань у 2017Частка у 2017Кількість видань у 2018Частка у 2018Кількість видань у 2019Частка у 2019Зростання
Бойовик / криминал25%11%74%700%
Гумор12%69%42%67%
Нон-фікшн410%64%
Графічний роман410%34%42%133%
Пригоди / історичний921%34%21%67%
Фантастика / фентезі921%1319%3421%262%
Супергероїка921%2537%6138%244%
Містика23%138%650%
Дитячий комікс512%1522%3119%207%

Видавці

Передбачувано в 2019-му році з’явилися нові спеціалізовані видавці коміксів, такі як Mal`opus та Tuos — відтепер у нас аж шість видавців коміксів Marvel! Стає дійсно гаряче, хоча не забувають видавці й про ліцензії від інших американських видавців — Dark Horse, Image, Oni Press, BOOM! та IDW. Починають також видавати і франко-бельгійські мальовані історії – цього року вийшли перші частини культових Тентена та Блекседа, завітали також Катанга і Батько Горіо, а на наступний рік чекаємо Метабаронів та Орлів Риму, і щось підказує що це лише початок. Також 2019-й рік відмітився початком видання манґи – тихенький струмочок обіцяє вже скоро перерости в справжній потік, і озираючись на те, що видання манґи росте як у Європі, так і в США, попит на цю нішу і в Україні буде.

Спробували знов зайти в коміксову воду книжкові видавці (ArtHuss, ДІПА та Ранок), в той же час як, схоже, зупинили цей напрямок книжкові видавництва Vivat, КСД, ВСЛ та Кальварія. Сподіваємося нові гравці не будуть повторювати помилок попередників,  як то нерозуміння специфіки ринку коміксів, важливості тематичних заходів та подій і ролі спеціалізованих крамниць в збуті та популяризації продукту.

У 2019-му році комікси видало 21  видавництво проти 18 у 2018-му, тобто маємо зростання кількості гравців на 17%.

Рідна Мова
0%
FireClaw
0%

— Найбільше коміксів за рік видала Рідна Мова і зайняла 25% від загального асортименту, збільшивши кількість видань на 240% у порівнянні із 2018-м роком

— Друге місця зайняв тогорічний лідер — FireClaw. У 2019-му році вони видали 35 коміксів, а це 22% від загального асортименту, збільшивши видання за рік на 75%.

— Таким чином ми маємо охоплення майже половини ринку лише двома видавцями. Решта видавців в цьому гіт-параді така: UA Comix (7.4%), Vovkulaka (6.8%), Mal`opus, Northern Light та Наша Ідеа (по 4.9%), Molfar (3.7%).

UA Comix
0%
Northern Lights
0%
Vovkulaka
0%
Наша Ідеа
0%
Mal`opus
0%
Molfar Comics
0%

— Найбільше зростання маємо у видавництва Northern Lights – на 300% (з 2-х до 6-ти позицій), та у Vovkulaka — на 267% (з 3-х до 11-ти).

— Втричі за кількістю видань (тобто додали 200%) виросли за рік наступні українські видавці коміксів — Lantsuta, Molfar та UA Comix. А Видавництво та Наша Ідеа збільшили видання вдвічі.

По наведеним цифрам видно, що для багатьох видавців 2018-й рік був лише розігріванням перед 2019-м, а 2020-й стане справжнім полем битви за покупця.

А ще в Україні з’явилася справжня ПЕРША студія коміксів – Spring Comics, яка співпрацює з видавцями і робить для них комікси на замовлення. І вже встигли попрацювати з видавництвом ArtHuss, міністерством Інформаційної політики та зробити промоційний комікс.

 
протистояння червоний терор

Продавці

Якщо у 2018-му році основним каналом збуту для українських видавців були комікшопи та фестивалі популярної культури, то у 2019-му до них долучилися книжкові мережі, торгівельні інтернет-майданчики, книжкові онлайн-магазини. Багато видавців продовжує здійснювати прямий продаж через власний сайт та сторінки в соціальних мережах.

А тим часом, відчувши вже достатній асортимент від українських видавців, комікшопів і надалі більшає, відкриваються нові онлайн та фізичні крамниці (вже є в Сумах, Маріуполі та Мелітополі!), додають комікси в свій асортимент магазини настільних ігор та фігурок, зазираються на комікси і продавці відеоігор та аксесуарів.

Коміксові катрени

Підводячи підсумки, можна вивести наступні загальні тренди 2019-го року і прогнози на рік наступний.

— Ми все ще знаходимося на стадії формування ринку – присутня сумбурність і метушня, при тому що розподіл великих ліцензійних франшиз добігає кінця (анонси вже скоро), і новим гравцям треба вже буде напружитись, щоб відшукати вдалий проект для старту – за цей рік багато чого змінилося.

— Не впевнений, що наступного року ми побачимо вагомих новачків видавців коміксів. Скоріше за все це будуть подальші спроби книжковиків та виникнення малих спеціалізованих видавців.

— Судячи з планів видавців наступний рік може знову подвоїти кількість найменувань і досягти майже 300 видань. І це зовсім не фантастичний прогноз.

— Супергероїка і надалі домінуватиме, але буде все більше містики та жахів – тут великий потенціал, який дуже вдало підживлюють кіно та серіали.

— 2020-й рік буде початком мангової навали. Жоден Netflix та HBO не в змозі змагатися із тією кількістю контенту, який продукує японська культура, і просуває манґу як явище. А початок роботи вітчизняних видавців із незламними японськими правовласниками наочно показав, що не такі вони і незламні.

— Має збільшитися кількість гумористичних коміксів, можливо з’явиться перша еротика – це просто закони ринку, бо попит на такий продукт є завжди.

— Комікс як культурне явище все більше входить в побут, що навіть вагомі книжкові  ярмарки додають «комікс» в спеціалізації для майбутніх учасників, а державні інституції консультуються із спільнотою по створенню популяризаційних та агітаційних проектів у вигляді коміксів.

— Наступний рік буде важким взагалі для українських видавців через інтервенцію закордонного продукту, що підсилюється, і через його потужну підтримку великими книгорозповсюджувачами. І тут на допомогу, задля збереження і майбутнього розвитку українського коміксовидання, може прийти лише свідомість всіх учасників ринку без винятку – видавця, продавця, критика і читача.  Свідомість задля захисту власного продукту, якому для подальшого стрімкого збільшення асортименту і підвищення якості достатньо цілком і внутрішньої конкуренції. Так разом і переможемо.

Слава Україні.

Black Widow #1

Marvel: анонс “Чорна вдова #1”

The World of Black Hammer

Промо “The World of Black Hammer Library Edition Volume 1”

Werewolf By Night

Marvel: нова мінісерія «Werewolf by Night»

The Threshing Place

The Threshing Place — новий ван-шот про Галка

family tree

“Фамільне дерево” — нова серія від Джеффа Лемір

Event Leviathan

“Event Leviathan: Checkmate” від DC Comics

colonel weird

Colonel Weird: Cosmagog — нова серія у світі “Чорного Молоту”

Dark_Horse_comic_this_April_FB

Оригінальний сценарій “Чужого” буде коміксофіковано

Alienated

Alienated — анонс Boom! Studios

Empyre

Marvel: промо Empyre

X-Factor

Marvel: анонс X-Factor

Шлях А-16

Що там зі ШЛЯХ А-16?