Максим Карповець: “Щоденник Анни Франк”

Щоденник Анни Франк
📜  Арі Фолман
🎨  Давид Полонський
📗
Щоденник Анни Франк
📇  Видавництво: 2020

Графічна адаптація одного з найбільш популярних текстів про Голокост – річ не проста. Завдання ще тим складне, що потрібно візуально передати емоційний стан дівчини, яка не тільки переживає трагічні події, але на їх фоні дорослішає. Як на мене, ця графічна робота про Голокост дуже добре доповнює культовий “Маус” Арта Шпіґельмана. Доповнює тим, що подає погляд немов відірваний, паралельний від того, який показує Шпіґельман та багато інших: це не перебування в таборах і весь супутній фізичний біль, а існування поза ними в прихованому бункері з умовним комфортом, але безперервним психологічним відчуттям загрози.

Анна, юна єврейська дівчина, ретельно документує своє життя у прихованій частині будинку, так званому Сховищі, де з нею проживають інші євреї. За один день уся родина взяла із собою найбільш необхідні (а інколи й не зовсім) речі, щоб просто вичікувати, коли закінчиться війна, а з нею переслідування і вбивство євреїв. Спочатку Анна знайомить зі своїми сусідами, розповідає про устрій: до вечора усі в тишині, бо в іншій частині будинку не припиняється життя. Кожен старається якось розважити себе під час ізоляції (ну геть ситуація під час пандемії!), але основний виклик у цьому бункері – їжа. Не дивно, що на сторінках коміксу повсякчас виринають різні образи їжі, часто ґротескні й фантастичні. Як засвідчує Арі Фольман у післямові, поява їжі в коміксі підкреслює одержимість нею усіх тікачів. На одній із панелей Анна так і питає: “Чому люди мусять терпіти голод…” А вже на наступній продовжує на фоні товстуна за обідом десь у затишному куточку Швейцарії: “…тоді як в інших частинах світу гниють зайві продукти?”

Варто додати, що усе життя не стільки документується (як це робив Шпіґельман, скажімо, використовуючи спогади й свідчення свого батька), а проціджуються крізь бурхливу фантазію Анни. Наприклад, вона уявляє різні методи страти у разі їхнього виявлення. Або показує зооморфними мешканців за вечерею, підкреслюючи їхній характер і водночас крайній стан виживання у Сховищі. Усі її міркування змушують глибше перейнятись проблемою Голокосту не на рівні глобальному, а саме локальному, повсякденному. Розуміння трагедії приходить поступово, коли автори показують, що кінець світу стає не обов’язково від бомбардування, але й від емоційного виснаження, нестачі улюблених друзів чи домашніх тварин.

Світ складається із деталей і дрібниць, візуалізація яких повсякчас додає глибини й комплексності саме людської трагедії. Водночас художник не зловживає деталями й ракурсами, тому малює просто й зрозуміло, але не без широти різних експериментів. Щоб передати яскравий світ Анни, потрібно працювати з різними образами й контекстами. Тому й тут і деконструкція світових мистецьких шедеврів, і архітектурні панорамні панелі, і зображення емоцій у традиційному форматі американських стріпів (див. порівняння Анни із сестрою Маргарот), що так добре передають психологічні характери. А ще гарна робота з бульбашками, які фоново, але все ж підкреслюють основні сенси в історії.

Щодо самого українського видання, то воно блискуче. Робота зі шрифтами, гарний і правильний український переклад, добротний друк – усе це сприяє як зануренню в історію, так і естетичному переживанню мальопису. Усе це вказує, що видавці з великою увагою і трепетом підходили до історії Анни Франк, яка особлива для кожної людини. Це нагадування про страшні звірства проти окремої людини, окремої дівчинки, у якої забрали життя з абсолютно безглуздих і незбагненних причин. Ефект графічної адаптації винятково працює, адже візуальне переживання усіх спостережень і образів світу Анни раптом робить його вкрай близьким, а отже – своїм. Відповідно, його наступне згасання емоційно резонує, бо вкрали й наш світ, забрали наші мрії бути людьми.

Популярні публікації

Інші публікації за темою

Ісола Том 1

Ісола — екзотичне трайбал-фентезі

Максим Карповець: "Щоденник Анни Франк"

2021: Що чекати від Vovkulaka?

Максим Карповець: "Щоденник Анни Франк"

#безцензури: «Одна весна в Чорнобилі»

Максим Карповець: "Щоденник Анни Франк"

#безцензури: «Таємне вторгнення»

Музична скринька. Том 1: Ласкаво просимо в Пандорію

Музична скринька. Том 1: Ласкаво просимо в Пандорію

Максим Карповець: "Щоденник Анни Франк"

MANGUA #12: Кіберпанк в аніме та манзі, або *** тебе, *** твоїх батьків та *** твою черепашку

Максим Карповець: "Щоденник Анни Франк"

Спаун: антигерой, який був потрібен

Максим Карповець: "Щоденник Анни Франк"

“Орли Риму. Том 1” — передзамовлення від ДІПА

Максим Карповець: "Щоденник Анни Франк"

#безцензури: «V означає Vендета»

Максим Карповець: "Щоденник Анни Франк"

#безцензури: «Пані небезпека»

Максим Карповець: "Щоденник Анни Франк"

2021: Що чекати від Видавництва?

Максим Карповець: "Щоденник Анни Франк"

2021: Що чекати від Nashaidea?

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Догори