СПАУН

Відгук на мальопис

📜 Тодд Макфарлейн, Алан Мур, Френк Міллер, Ніл Ґейман
🎨  Тодд Макфарлейн
📗 «Спаун. Колекційне видання. Книга 1»
📇 Molfar Comics
✍ Переклад: Микита Янюк
🖥️ Верстка: Денис Борисюк

Урядовий агент Ал Сіммонс був убитий одним із його ж власних людей. Воскреснувши з глибини пекла, він повертається на землю як воїн Спаун, охороняючи забутих мешканців вулиць Нью-Йорка. Блукаючи жорстоким світом в пошуках свого минулого, Спаун протистоїть темним силам, які повернули його на землю, борючись з ворогами і викриваючи підступних союзників. Коли він вчиться користуватися надзвичайними силами, якими зараз володіє, то починає розуміти повною мірою сутність того, що повернуло його до життя, і того, що він залишив позаду.

Ми герої, яких породила радіація. Ми можемо знести квартали одним махом. Наша сила твоя – Спауне візьми її! Ми герої, яких породили елементи землі: Вогонь, Повітря і Вода. Наша могуть – уся могуть, що існує. Наша сила – твоя, Спауне. Візьми її! Ми герої, яких породили містичні світи. Древня мудрість - наша міць, очі богів наша зброя, магічні стержні, котрі направляють сили космосу, древні заклинання, слова, що можуть перевернути мультивсесвіт. Наша міць – твоя, Спауне. Візьми її!

Тодд Макфарлейн, Дейв Сім “На перетині”

Тодд Макфарлейн. Хто він такий? Художник, сценарист, шанувальник бейсболу, власник комікс-видавництва і компанії з виробництва екшн-фігурок і статуеток, але окрім всього вище переліченого – людина котра втілила свою найвищу мірю в життя, він незалежний митець.

Тодд починав, як художник комікс-гіганта Марвел. Для цієї компанії він творив самобутній і найпопулярніший на той час комікс “Spider-Man” (1990), перший випуск котрого продався в кількості двох з половиною мільйонів примірників! Спеціально для нього створили окрему серію, відкрили певну свободу для творчості, але врешті, Макфарлейн разом зі своїми друзями Джимом Лі, Робом Лайфілдом та Еріком Ларсеном покинули велику двійку і вирішили заснувати власне видавництво. Це стало початком одного з найвідоміших брендів сучасного комікс-світу – видавництва Image.

Макфарлейн все своє життя був бунтарем, він багато судився і ненавидів монополістів. У світі тогочасної комікс-індустрії, великі видавництва майже повністю контролювали ринок, вони наймали й звільняли авторів за своїм бажанням, герої, створені сценаристами і художниками їм не належали, воли були власністю компаній. По-суті, автор, як канатоходець балансував між славою і зубожінням, вкінці він навіть не міг забрати прав на своє дітище.

З цією ж проблемою зіткнувся Алан Мур, котрий послав під три чорти, як Marvel, так і DC, й вирішив працювати лише з невеликими видавництвами. 

Вісімдесяті-дев’яності запам’ятались фанам, як епоха екстриму. Зі сторінок коміксів дивились велетенські качки з непропорційними головами і кінцівками, жінки всі до одної красувались велетенськими бюстами, про класичну анатомію можна було забути. Цей стиль був характерний, як для Макфарлейна, так і для Лайфілда, в той час такі історії читались і колекціонувались.

В той же період злий на індустрію Макфарлейн випускає у світ своє “Поріддя”, свого “Виродка”, або ж “Сім’я” – три слова, котрими можна якось перекласти ім’я персонажа – “Spawn”.

Виплод.
Спаун: антигерой, який був потрібен
Микита Янюк
Перекладач

Це герой вимріяний і придуманий Тоддом ще з юнацьких часів. Він завжди мріяв створити свого, як він називав анти-героя, котрий ламав би канони і дозволяв собі більше ніж Бетмен чи Супермен. Спаун – це вбивця з власним кодексом честі, але й він інколи виглядає справжнісіньким божевільним, не байдужим до розчленувань і ганнібалівських сервірувань убитих негідників.

Спаун: антигерой, який був потрібен

Ідея про Спауна вперше прийшла до мене ще у старшій школі. Первинний костюм майже нічим не відрізняється, окрім кольору, який був спочатку синім. Із досвідом мої малюнки ставали плавніше.
Чи є у мене задум? Так. Чи відомо мені, як закінчується ця історі? Так. Чи сподіваюся, що мені ніколи не доведеться це розкривати? Так. Я знаю, який у Спауна кінець, але я розповім це лише тоді, коли персонаж стане усім байдужий.
Я маю надію, що Спаун, подібно Супермену чи Бетмену, переживае свого творця. Я завжди казав, що Мікі Маус досі живий, а Дісней — ні. Діти його креативу подужали його довголіття.
Спаун: антигерой, який був потрібен
Тодд Макфарлейн

Спаун: антигерой, який був потрібен

Короткий синопсис історії – Альберт Сіммонс, вояка, найманець, помирає під час виконання завдання і потрапивши в пекло продає свою душу, за те, щоб знову побачити свою дружину. Але, як каже Андрухович “Все, що ми так бажаємо, чомусь відбувається не в той час і не таким чином, як очікується”. Сіммонс повертається на Землю, але тепер він одягнутий в паразитичний костюм-симбіот (між іншим, посилання на Венома, котрого придумав Макфарлейн і права на котрого в нього звісно ж забрали Марвели), його обличчю не позаздрив би Дедпул, а його кохана одружилась вдруге, бо минуло п’ять років. Він не пам’ятає свого імені і поступово дізнається історію власної смерті і проклятого договору.

Намальовано це все в характерному Макфарленіському стилі, з великою любов’ю до драперії, плащів, бойових сцен, велетенської вогнепальної зброї і появою різних пекельних диспропорційних потвор. “Спаун” це водночас і бойовик і пародія, як на супергероїку, так і на Америку дев’яностих.

То тут, то там з’являються численні посилання, пасхалки і добродушні поклони для колег по цеху – згадується “Молода Кров”, команда супергероїв створених Лайфілдом, а Лютий Дракон – дітище Еріка Ларсена взагалі з’являється на екранах телевізорів.

Тодд хороший художник, але не надто добрий сценарист, тому отримавши відгуки від фанатів про не найвищу якість сюжету в його коміксі, Макфарлейн психонув і вирішив питання рубом.

Шрифт для Спауна я розрозбив на основі оригінального. Шрифт Violator-a я робив вручну. Ще для Байрона (з 11-го випуску) довелось перезбирати шрифт, бо він деякі літери відзеркалено говорить.
Дуже багато слів в баблах виділено кольором градієнтом і все таке. Це була моя перша робота із подібним. Не беручи до уваги, що це мій найулюблюніший персонаж.
Спаун: антигерой, який був потрібен
Денис Борисюк
Верстальник

Кажете поганий сценарій? А хто зараз найкращі сценаристи? Мур, Ґейман, Сім, Міллер ? Та без питань, будуть вам усі четверо.” Отож, Тодд запрошує всіх вище перелічених тогочасних ікон і кожному з них замовляє по одному випуску. Сюжет їх, малюнок Тодда.

Так у світі “Спауна” з’являється ковток свіжого повітря, кожен з метрів творить у своїй стихії.

Алан Мур, як самопроголошений маг, постмодерніст і сюрреаліст створює потойбічний світ, який чимось нагадує кабалістичне Темне дерево – Кліпот. Він буквально показує, що стається з негідниками після смерті і хто такі спауни (так їх є багато).

Спаун: антигерой, який був потрібен

Ніл Ґейман береться за жанр темного фентезі і створює Каґліостро і Ангелу – важливих персонажів, котрі з’являться пізніше. Тут же з’являється середньовічний спаун на коні і в лицарській броні – одна з найефектніших фігур історії, а також Ангела з золотими списами, вище згаданим бюстом і деталізованими геральдичними стрічками. Ґейман грається з наративом, його підписи панелей це фрагменти фоліанту з полювання на спаунів.

Спаун: антигерой, який був потрібен

Френк Міллер просто описує типову ситуацію з Міста Гріхів, деякі панелі в монохромі, є посилання бойові сцени та стрибки, тобто не заморочуючись робить, те що в нього виходить найліпше – показує розкладання суспільства і безсенсовість боротьби за життя.

Спаун: антигерой, який був потрібен

Але найреволюційніший випуск спромігся видати Дейв Сім. В принципі, ще й досі його вважають головним серед незалежних авторів, незалежних аж до кісткового мозку. Його версія Спауна і філософська, і сюрреалістична, і водночас метамодерна. Саме він показує культову сцену, в котрій Спаун входить у сьоме коло пекла і бачить там ряд людей з каптурами на головах, перед ними тюремні ґрати, з-за яких протягують руки герої. Вони ув’язнені, продані, поневолені. Саме за цю сторінку Макфарлейн і судився з компаніями, бо з ґрат висовуються руки Людини-Павука, Джаґернаута (персонаж, придуманий Макфарлейном), Галка, Росомахи, Венома, Джокера, Бетмена, Супермена та інших. Це герої, поневолені не мітичними негідниками, а гігантськими компаніями, їх автори безликі. Герої віддають Спаунові всі свої сили, Супермен – перший з них, говорить до Ала напряму – “Моя планета вибухнула і мене відправили на Землю ще немовлям. Усе залежить від тебе Спауне. Зараз, або ніколи. Моя сила твоя. Візьми її”. Але сил усіх героїв недосить, щоб розбити ґрати, з’являється фігура демона в одязі з зелених купюр, на шальках її терезів мішки з грошима переважають вагу одного маленького серця. Раптово світ втрачає колір, з’являється Церебер – трубкозуб з комікса Дейва Сіма, він веде Спауна в реальний світ. Паде четверта стіна.

Спаун: антигерой, який був потрібен

Того ж року, коли вийшов 10 номер авторства Дема Сіма, журнал Wizard нагороджує цей випуск фанатською премією в номінації “Найкраща історія”.

Водночас в нашому світі Макфарлейн перемагає. Його компанія фігурок процвітає, Image стає видавництвом незалежних авторів та ідей, Спаун заводиться фільмом, мультфільмом, навіть стає персонажем Mortal Kombat (між іншим, чудове місце для нього).

Диво сталося, автор зміг перемогти систему. Яким чином? Створивши власну. “Створи свій світ і не дай йому заснути” – доречна в цьому випадку цитата з “Сатанинських віршів” Салмана Рушді.

Найбільша дивина, що видавці не захотіли адаптувати Спауна і Чепела (другому прикрутили зірочку з поясненням, що таке "chapel" і чому воно промовисте). Я цього рішення геть не розумію, пропонував інше — Храм. Далі вони вирішували самостійно. А от імена плюгавих братів вони вкрутили навіть потужніше, ніж я пропонував, конкретно по-козацьки. Мені сподобалося. У першому томі, правда, з'являється лише один.
Також там в одному з випусків з'являється Церебер Дейва Сіма. Серія Церебер відома тим, що була найдовшою серією, правами на яку володів сам автор. Цікаво, що її перегнав саме Спаун Макфарлейна, коли перевалив за 300 випусків. За першим задумом Сіма його персонажа мали звати Цербер. Але він зробив хибодрук у слові Cerberus і вийшло Cerebus. І у нас "цербер" перетворився на "церебер".
Коли мені запропонували перекладати Spawn, я дуже зрадів. Я не думав, що хтось ризикне його видати. Він своєрідний і стильний. Це дуже крутий мальопис, з якого пруть 90-ті. Легендарна річ.
Спаун: антигерой, який був потрібен
Микита Янюк
Перекладач

Видання від Molfar Comics, котре я тримаю в руках, важкеньке, велике і справді подарункове. Надруковано на якісному глянцевому папері, котрий чудово передає кольори. Переклад Микити Янюка досить натуралістичний, там де треба смішний, там де треба різкуватий. Вкінці можна знайти секцію додаткових матеріалів, а історія закінчується на інтригуючому кліфгенґері, від якого хочеться відразу ж взятись за наступний том.

В “Спауні” багато бойових сцен, деякі сторінки можна довго роздивлятись знаходячи цікаві деталі, є кілька крутих розворотів, але читачеві варто знати, що це лише початок історії, тому всі найкращі випуски ще попереду. Макфарлейн відкритий нарцис (нарцисизм повністю заслужений, як на мене), наприклад одна з обкладинок підписана “after Me”, себто це омаж на його ж обкладинку для “Людини-павука”, той самий комікс, що продався тиражем у два з половиною мільйони (хороший тролінґ Марвелів). Схожа ситуація і з “Геллбоєм” і “Сендменом” – теж двома культовими коміксами, в котрих сюжет теж розгойдується повільно, а далі  начувайтеся. Мені дуже сподобалась величенька передмова до десятого випуску від Дейва Сіма, в ній він без пом’якшень описує свою і Тоддову “навіженість”, “одержимість” творчістю.

Зі “Спауна” струмує пекельна енергія, мотивація для авторів діяти понад усе і це чудово, що тепер і український читач зможе побути в тіні його багряного плаща.

Спаун: антигерой, який був потрібен

Спаун: антигерой, який був потрібен

Придбати мальопис "Спаун. Колекційне видання. Книга 1" можна на сайті Molfar Comics за посиланням
Підписатися
Повідомляти про
0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі

Рекомендовані статті

0
Будемо раді дізнатися Вашу думку про публікацію :)x
()
x
Догори