Володимир Кузнєцов: Настільний кікстартер — ТОП-10 проєктів 2020

Володимир Кузнєцов
Володимир Кузнєцов

Більше цікавого на каналі

🎲 My own tabletop chaos

Яким фіговим не був 2020, дехто точно не може на нього нарікати. І я зараз не про фармацевтичні компанії та корумпованих чиновників, що попиляли ковідні фонди. Polygon оприлюднив результати успішних КС-кампаній щодо настільних та відео ігор, і знаєте що?

Володимир Кузнєцов

У 2020-му успішні настільні кампанії зібрали 233,8 мільйонів доларів США. Для порівняння, у 2019-му ця цифра складала 176,5 млн, а у 2018-му – всього 165 млн. Простим математичним обчисленням з’ясовуємо, що «убивчий для економіки» 2020-й показав зростання на 32% у порівнянні з «благополучним» 2019-м. І це ще не враховуючи, що, наприклад, Hasbro запустила краудфандінґову кампанію перевипуску свого Hero Quest на власній платформі, а остання кампанія від Awaken Realms відбувається просто зараз на їхньому майданчику GameFоund, який, до речі, також зібрав чимало коштів внаслідок «пізніх подач» та «керування лотами» – тож насправді об’єм настільного краудфандінґу принаймні на десяток-півтора мільйонів більший.

Але полишимо сухі цифри фінансистам та інвесторам, а самі займемося справою більш цікавою – розглянемо проєкти, які світова настільна спільнота підтримала найбільше.

На першому місці – Frosthaven, який зібрав 12,969,608 доларів, чим побив до того недосяжний, здавалося б, рекорд Kingdom Death Monster 1.5 ($12,393,139).

Я навіть не знаю, чи варто щось розповідати про цю гру. Навіть якщо ви не чули про неї, ви напевне чули про її попередницю Gloomhaven, яка отримала доповнення-сіквел Forgotten Circles, стендалон-пріквел Jaws of the Lion, має в розробці РС-адаптацію а також не дуже вдалий воркер-плейсмент Founders of Gloomhaven. Але якщо ви останні пару років перебували в бункері (або тільки зараз зацікавилися настолками), то ось вам коротке рев’ю: Frosthaven, як і попередниця – це 9+ кілограмів картону і пластику, які подарують вам приблизно рік щирого задоволення, сфокусовано здебільшого на масовому геноциді різноманітних істот, як розумних, так і не дуже.

Відкидаючи ксенофобський підтекст, це називається dungeon crawl, або зачистка підземелля, і корінням такий тип гри уходить аж в сімдесяті, до перших версій D&D. Особливість Gloomhaven (і, очевидно, Frosthaven) в тому, що попри одноманітність сценаріїв (убити всіх, зібрати лут), сам ігролад цього процесу організований цікаво, до того ж приправлений цілою купою смаколиків та легасі-механік поміж місіями. Тому є певний шанс, що за ті рік-півтора, які буде тривати ваша кампанія, гра вам не остогидне. Такий шанс є. Чесно.

Друге місце несподівано посів… стіл. Wyrmwood Modular Table, модульний ігровий стіл-трансформер знайшов 7713 людей, які загалом віддали за такі меблі $8,808,136.

Фішка тут саме в модульності. Це ігровий стіл, який перетворюється на обідній або журнальний, який, докупивши детальки, можна збільшити, і до якого можна додати купу додаткових примочок – підставок під стакани, куби та навіть окремі панелі для планшетів гравців. Штука ніц не дешева деякі ідеї виглядають дещо сумнівно (легко обіцяти довічну гарантію, але хто гарантує, що ця майстерня існуватиме вже завтра?)  – утім, результат є результат. Модульний ігровий стіл – майже 9 мільйонів.

Третє місце – Nemesis: Lockdown.

Самостійне продовження бестселера від поляків Awaken Realms зібрало £5,174,153 (без малого $7 млн.) від 41 тисячі бекерів. Але тут фішка в тому, що хитрі видавці поєднали кампанію доповнення і новий наклад базової гри з усіма її розширеннями – що суттєво збільшило базу бекерів.Nemesis – це косможахи, що на повну використовують ідеї франшизи Чужих. І якщо оригінальна гра була досить близька до першого фільму, то Локдаун явно тяжіє до другого, переносячи дію з космічного корабля на планетарну поверхню (в цьому випадку – Марс). Нам обіцяють пересування між окремим спорудами на всюдиході, ліфти і різні поверхи бази, а також не без танців з бубном, але сумісність з оригінальною Немезидою.

Awaken Realms давно і впевнено зарекомендували себе, як виробники преміум-контенту  для КС.  Величезні коробки з неймовірною кількістю мініатюр, карток, плиток та жетонів – усе те, що називається надмірним виробництвом, але що так приємно мати у власних руцях. Але є тут і проблема – досить часто, ці ігри, як кажуть overstay their welcome – коли гра вже давно набридла й вичерпалася як процес, але режим кампанії все ще триває і кінця-краю йому не видно. На щастя, Немезида – не така. Так, ця гра «важка» в плані правил та часу, утім, вона не пропонує безкінечної кампанії, натомість – фокусується на реіграбельності та варіативності. За що її, власне, і цінують.

Четверте місце – Darkest Dungeon the Board Game$5,657,479.

Враховуючи популярність першоджерела, проєкт був приречений на успіх. Перед нами ще один важкий данжон-кровлер з клятою купою міньок та картону, витриманого переважно в темних тонах. Насправді, монструозні dark fantasy коробки – це помітний тренд сьогодення, і якщо ви думаєте, що, наприклад, слово Gloom (пітьма) у назві Gloomhaven обране для красивого звучання – подумайте ще разочок. І навряд Frosthaven в похмурості поступиться попередниці. Загалом же, в цьому топі 4 гри (а з певною натяжкою навіть 5) використовують темне фентезі як жанрову основу. Погодьтеся, це помітний відсоток.

Поки що доволі важко сказати, наскільки гарно буде гратися саме Darkest Dungeon – але, судячи з заруб на ютубі, місцями гра виглядає перевантаженою зайвими деталями, що вантажить ігровий процес так, що згаданому вище Frosthaven може бути непереливки . Також не додає впевненості той факт, що розробники Mythic Games влітку провели ще один успішний КС – Hel: the Last Saga, також гра з сюжетною кампанією і великою кількістю компонентів. А тож будуть змушені виробляти дві гри одночасно. Пледж менеджер цієї гри досі не закрився, а от Darkest Dungeon – досі не відкрився. Що також трохи тривожить.

П’яте місце — Return to Dark Tower, $4,054,744.

Тут причина – ностальгія. Ця гра – реінкарнація популярної настілки 80-х настілки Dark Tower і конкурент в боротьбі за дитячі спогади американців з  славетною HeroQuest, який Hasbro виставила на власній платформі, зібравши 3,77 млн. Відновлене творіння могутніх Games Workshop  мало би бути у цьому топі, якщо б Polygon враховував тут не тільки КС, але й інші платформи. Тим більш,що багато хто каже, мовляв, Hasbro використанням власної платформи «стрілило собі в ногу», і на КС зібрана сума була б набагато більшою. Утім, мито КС теж чимале, тож, питання суперечне.

Стосовно ж Повернення до Темної Вежі,  у нас, на цьому боці Атлантики, немає ностальжі по цій гру – тому, напевне, важко зрозуміти гайп щодо цього проекту. Свого часу оригінальна гра могла похвалитися інноваційними рішеннями щодо автоматизації ігроладу, тож її наступниця використовує ту ж логіку. Головний елемент тут – це, власне Вежа, яка світиться, випльовує в різні боки пластикові черепи, які символізують зло, що розповсюджується країною, має спеціальні засувки, які відкриваються по ходу гри. Мобільний застосунок видає гравцям квести і керує бойовкою, а також – керує баштою, активуючи її повороти та викиди. За твердженням розробників, це не просто емулятор кидання кубів та витягування карт – застосунок відстежує плин гри, аналізує його і реагує відповідно.

Поза цим, гра виглядає доволі простим кооперативним амерітрешем, простим в плані правил і не дуже різноманітним в наборі компонентів – десь на рівні Пандемії, загалом. Різні сценарії змінюють стартові умови та кінцеві цілі, але кампанії, але чекати чогось більшого, типу легасі-механік – не варто.

Шосте місце – Wildlands.

Це террейн для варгеймів, і в цьому списку він зібрав найменше бекерів – 3526, і єдина причина його присутності в топі – висока ціна лотів. Утім, виглядає він дійсно вражаючим. Непогана штука як для варгеймів, так і для рольових ігор з міньками.

Сьоме місце символічно посідає 7th Citadel — фентезі-продовження хіта 7-й Континент.

Принцип тут простий: взяти старий рецепт, прибрати ті недоліки, на які нарікала спільнота, трохи змінити антураж – готово! Цитадель обіцяє бути більш пристосованої для мультиплеєра, мати більш визначені цілі гри, ну і вкрай екзотичний сетінг сюрреалістичного пост апокаліптичного фентезі. Візуальне оформлення лишилося тим самим, хоча стиль, як нам мене, краще пасує саме сюреалістичним ланшафтам Цитаделі, ніж більш приземленим краєвидам Континенту (не назву його реалістичним, це також фентезі, тіко радше в дусі Індіани Джонса). Пізнє подання все ще доступне, і якщо вас приваблює пригодницький дух та екзотичний сетінг – варто замислитися.

Восьме місце – і ще один сиквел, цього разу – від титанів кікстатеру CMON. Massive Darkness 2: Hellscape зібрав $3,813,274, і цього разу причина цілком очевидна для будь-кого, хто стикався з іграми від цього виробника.

Йеп, купа кльових мініатюрок за 100 доларів і більше. Чим більше – тим більше купа. Це жодним чином не означає, що гра погана. Утім, це означає, що куди більше виробничих зусиль пішло не фігурки ніж на, власне, гру. Хай там як, більшість настілок від CMON хоч і не хапають зірок з неба, утім граються цілком достойно.  На відміну від Awaken Realms, яка намагається взяти гравці загальною кількістю контенту: механік, карток, книжкового наративу, CMON намагаються тримати ігролад своїх проєктів у середній вазі, натомість здобуваючи прихільність покупця якісним 3D друком. Саме тому один тільки Зомбіцид пережив вісім (!) реінкарнацій, фактично з точки зору гри лишившись тією самою грою, з косметичними змінами від версії до версії. Загалом, Massive Darkness – то не Зомбіцид, тут є кампанія, сюжет… хоча оригінальна її гра і мала набір поєднання з «Зомбіцид: Чорна чума».

На дев’ятому місці знову CMON і тепер вже тріквел Ankh: Gods of Egypt – це самостійна гра, але де-факто – це продовження серії стратегій Blood Rage та Rising Sun від дизайнера Еріка М. Ленга, цього разу – в декораціях Прадавнього Єгипту. Зібрано $3,320,196 від 23 тисяч бекерів.

Проблема тут полягає у раптовій відставці пана Ленга, який, був не тільки дизайнером Анкха але й виробничим директором CMON – і тепер невідомо, хто і як буде доводити цю гру, а перші відгуки про неї вже виглядають досить змішаними.

Щодо ігроладу: Нас знову чекатимуть п’ять фракцій (цього разу – культів певного бога), що зійдуться в смертельній битві за встановлення в колисці цивілізації монотеїзму ще до появи аврамічних релігій. На відміну від попередниць, гра обіцяє бути швидкою, і судячи з оглядів не відрізняється ані глибиною, ані непередбачуваністю стратегій. Помилився – програв. І якщо з попередньою Massive Darkness 2 ідея прості правила – красиві міньки працює цілком собі нормально, то для стратегічної гри поверхневі механіки та не надто варіативні стратегії – це майже вирок. Навіть зараз, за оцінками оглядачів на BGG гра має найнижчий в серії рейтинг.

Ну і нарешті, десяте місце – і у нас метамодерн майже, бо це програмне забезпечення для кольорового 3D-друку мініатюр Full Color Custom Miniatures with Hero Forge 2.0 з $3,106,660 від майже сорока тисяч бекерів (що, якщо міряти саме по кількості людей, а не грошей, є третім показником після Фростгейвена і Немезіса).

Так, у «дорослих» індустріях кольоровий друк – то ніц не новина, але саме у виробництві настільних ігор це наразі не те що новаторство, воно взагалі не представлене. І тому є доволі зрозуміла причина – фарбування мініатюр є окремою сталою гілкою настільних гобі, і багато для кого є улюбленою забавкою, на задовільнення якої працює своя окрема індустрія фарб, пензлів, покриттів та іншого. Менше з тим, прогрес не зупинити – і от тому наочне підтвердження.

Ось такою є десятка найбільш профінансованих настільних КС-кампаній 2020-го. І, що доволі показово, здебільшого цей топ склався з продовжень та перезавантажень. Єдиним умовно новим тайтлом стала Darkest Dungeon, хоча кого я обманюю – ніц він не новий. Так чи як, але ситуація з Кікстатером наразі двояка. З одного боку він став майже обов’язковим елементом видання ігор – настільки обов’язковим, що деякі компанії просто відмовляються друкувати наклади для розповсюдження «після КС», решта ж поставляє в рітейл вкрай «обрізану» версію, яка по факту заледве має право називатися самостійною грою. З іншого боку ми маємо розпещеність КС-бекерів і постійну гонитву видавців, які намагаються напхати якомога більше контенту в свій проєкт, часто роблячи це заради «красивої рекламної сторінки». Дехто ж ставить виробництво на конвеєр, проводячи декілька кампаній на рік, і ігри там часто виявляються геть не вибалансованими, з цікавими ідеями, які не проходять належного тестування і доведення до путя. А величезні обсяги контенту лишаються просто невикористаними, бо немає сенсу продиратися до них крізь нецікавий, репетативний та під час відверто поламаний ігролад.

Утім, не можна спростувати факт, що КС, як майданчик значно розширив межі можливого в сучасних настільних іграх і в значній мірі показав, наскільки це великий і потужний ринок, зробивши для тейблтопів те саме, що свого часу зробив Стім для відеоігор.

Дописи за темою

Володимир Кузнєцов: Настільний кікстартер — ТОП-10 проєктів 2020

Переможці премії The American Tabletop Awards 2021

Володимир Кузнєцов: Настільний кікстартер — ТОП-10 проєктів 2020

Володимир Кузнєцов: “Labyrinth: The Adventure Game”

Володимир Кузнєцов: Настільний кікстартер — ТОП-10 проєктів 2020

Володимир Кузнєцов: Настільний кікстартер — ТОП-10 проєктів 2020

Володимир Кузнєцов: Настільний кікстартер — ТОП-10 проєктів 2020

Володимир Кузнєцов: “Коса”: Як я перестав хвилюватися і полюбив Автому “Scythe”

Володимир Кузнєцов: Настільний кікстартер — ТОП-10 проєктів 2020

Апокрафтика: Чорний дракон

Володимир Кузнєцов: Настільний кікстартер — ТОП-10 проєктів 2020

Володимир Кузнєцов: “Dune: Adventures in the Imperium”

Володимир Кузнєцов: Настільний кікстартер — ТОП-10 проєктів 2020

Володимир Кузнєцов: “Cthulhu: Death May Die”

Тіньовий дракон

Апокрафтика: Тіньовий Дракон

Зомбіцид

Володимир Кузнєцов: Про те, чим саме крутий Зомбіцид – на прикладі однієї партії

Володимир Кузнєцов: Настільний кікстартер — ТОП-10 проєктів 2020

Апокрафтика: Як заповняти Лист Персонажа?

Червоний дракон

Апокрафтика: Червоний Дракон

Чарівник

Таверна Чванлива Чайка: Класи D&D. Чарівник

Підписатися
Повідомляти про
0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі
0
Будемо раді дізнатися Вашу думку про публікацію :)x
()
x
Догори