Комікси в Україні — опитування

Вікторія Пономаренко

Вікторія Пономаренко

Художниця мальописів

Я не люблю супергероїв, але обожнюю тих, хто допоміг у проведенні мого маленького дослідження і поділився частинкою суперсили.  Анкетування не було досконалим, проте приблизний зріз того, що діється у сфері коміксів, можна побачити. Опитування у вигляді гугл-форми було поділено на два блоки. Перший мав відсортувати людей на 4 категорії: представники видавничої сфери (малися на увазі видавці, редактори, перекладачі), художники і сценаристи, читачі,  і ті, хто не читає комікси. Другий блок складався із спеціальних питань підібраних під конкретну категорію.

Анкета розповсюджувалася через соціальні мережі Telegram, Instagram та Facebook, і в результаті було отримано 186 відповідей, з них 10 від представників видавничих процесів коміксів, 18художників чи сценаристів, 97читачів коміксів, 61людей, які не стосуються комікс-сфери.

Представники видавництв

Більшість представників видавничих процесів (70%) упевнені, що сфера коміксів є перспективною і прибутковою, тобто розподіл голосів 7 проти 3 на користь оптимістів.

Відповідно до результатів на думку цієї опитаної категорії, читачі надають перевагу перекладним виданням, а не коміксам українського авторства. Для порівняння, 66,7% (12 відповідей) митців проти 33,3% (6) на питання «Чи вважаєте ви, що на українському ринку коміксів є засилля перекладних іноземних найменувань?» відповіли ствердно.

А шанувальники коміксів 53% (53 відповіді) зазначили, що їм все одно якої національності автор, проте за результатами відносна більшість (39%) читає саме перекладні видання. Один респондент уточнив, що так виходить тому, що перекладних видань набагато більше, ніж коміксів українського авторства. Лише 6% шанувальників коміксів більше читають видання українських митців. Тобто популярна думка про те, що люди купують вітчизняні комікси навіть низької якості для того, щоб підтримати свого «виробника», є хибною. Читають те, чого є більше, і що більш доступне.

Один з опитаних читачів навіть додав, що «made in Ukraine не може бути вирішальним фактором чи брати, чи ні».

Вибір видання для друку важливий процес відсіювання, оцінки ризиків і прогнозування попиту на певний продукт. При виборі видання для друку цікавість історії, як важливий фактор обрало 50% представників видавництв, 30%  надають перевагу відомості автора чи серії, і 20% — якісному малюнку.

Для порівняння дещо інші результати були отримані від читачів мальописів. Наприклад,  52 респонденти (53,6%) вагомою характеристикою вважають цікавість історії, якісний малюнок обрали 24,7% (24 респонденти), якість продукту — 19,6% (19). Фактор відомості автора чи серії і цінність продукту обрали лише 2 респонденти. Тобто на відміну від очікувань видавців, ім’я автора сильно не впливає на вибір коміксу читачем.

Цікавим є той факт, що жанри супергероїки, а також фентезі і фантастики за підсумками 2019 року займають найбільшу частину, а видавці в опитуванні обрали їх як ті, яких не вистачає на ринку. Чи можна зробити висновок, що мало навіть того, що є, і треба ще більше, або що саме ці жанри на їхню думку досить перспективні і користуються попитом? По 4 голоси також набрали горор і соціальна тематика. Трохи відстає еротика і пригоди. Схоже, що видавцям не цікаві такі жанри, як романтика, супергероїка, стімпанк і детектив.

Комерційно успішним, очікувано, вважається кольоровий комікс (10 з 10), а комерційно непривабливим за віковою категорією — комікси для малюків чи 21+. Тобто при формуванні асортименту видавничої продукції не варто вдаватися в крайнощі. До того ж один з опитаних перекладачів пожартував, що «комерційно непривабливими є мальописи для найменших, бо там мало роботи для перекладача».

Художники і сценаристи

Створення коміксів — це мистецтво, але разом з тим важка і кропітка праця з купою процесів. Митцям, тобто сценаристам чи художникам, було запропоновано обрати, що є для них більш важливим при створенні продукту: якісний малюнок чи сильна історія.

Часом точаться суперечки серед читачів на схожу тему про красиві комікси з пустим сюжетом або захоплюючі історії, які залишаються поза увагою через специфічний стиль малюнку чи його простоту. Отже, більша частина митців 55,6% (10) обрали сильну історію, 11,1% (2) — гарний малюнок, на жаль, 4 (22,2%) не змогли визначитися, а одна відповідь виявилася констатацією цікавого факту того, що «митець не може адекватно оцінювати власну працю».

Щодо самого процесу, 9 митців відповіло, що при створенні коміксів орієнтується на власні бачення і смак, 5 — на цільову аудиторію. Один респондент зазначив, що намагається вводити щось нове, неочікуване, що може стати популярним завтра, інший, що робить так, як подобається, але відповідно до правил побудови історії, а третій — створює цікавий сценарій передусім для самого себе, і тут є дуже важливим передати якусь ідею.

Один із митців також залишив коментар щодо процесу і його бачення: «Гадаю що нашим авторам варто припинити апелювати історією, козацтвом та класичною методою супергероїки. Високі моральні якості мають підкріплятись історією, а вчинки мають витікати з обставин і приводити до нових. Обезкровлені персонажі, зовсім не запам’ятовуються. Діалогів мало та й самі вони не навантажені сенсом. І особисто мені не вистачає наукового підходу. Люблю коли автори беруть реальні факти і далі танцюють від них так, що читач з цікавості шукає подібності й аналогії…».

Думка митців щодо жанрів, яких не вистачає на ринку кардинально відрізняється від картини, яку бачать представники видавництв. Відповідно до результатів, творці коміксів відчувають, що бракує таких жанрів, як романтика, трохи менше — еротика, горор, стімпанк, соціальна тема. Відповідно достатньо на ринку пригод, фентезі, фантастики і супергероїки. Цікава відповідь: «на ринку коміксів не вистачає ринку коміксів».

 

Читачі коміксів

Серед опитаних, які зазначили, що є читачами коміксів, переважна більшість це молоді дорослі віком від 17 до 25 років — 44,3% (43), інша велика категорія дорослі у віці 31-40 років  — 32% (31), менше респондентів 26-30 років — 19,6% (19), і 40+ років — 3,1% (3), також 1 відповідь була отримана від респондента 13-16 років. Майже повна відсутність підлітків і дітей зумовлена характером опитування.

Серед респондентів-читачів переважають чоловіки 61,9% (60). Жінок значно менше — 38,1% (37).

Найпопулярнішим форматом за вибором читачів є американські комікси, зовсім трохи відстають європейські, далі йдуть манґа, веб-комікси та манхва. Посміхнуло, що три респонденти виділили окремо українські комікси (як” українські”, “українські мальописи” і “українські комікси”).

Відповіді читачів щодо жанрів, які б вони хотіли читати, або читають, дещо збігаються із тими жанрами, які видавці обрали як ті, яких бракує на ринку. Отже, топ бажаних жанрів за версією читачів у порядку спадання: фантастика, фентезі, пригоди, стімпанк, соціальна тема, супергероїка, горор, романтика, еротика, комедія. По одному голосу:  детектив, пристойні дитячі мальописи, історичні та біографічні комікси, психологія, постапокаліпсис, кіберпанк.

Один з опитаних читачів додав, що «еротика може використовуватись в мальописах як інструмент для створення атмосфери… тобто, еротика має бути виправдана. З соціалкою ще гірше — часто чисто соціальний продукт може братись в штики тому, що виникає відчуття, що тобі бажають нав’язати якусь думку. Власне так і є. Тому такі теми потрібно подавати як сюжетну лінію у звичайному художньому творі будь-якого жанру (якщо це можливо і доцільно)».

Опитана аудиторія має середню купівельну спроможність. На питання «Скільки ви готові витрати на один комікс?»

  • 37,1% (36) відповіли — 100-200 гривень,
  • 35,1% (34) — 300-500 гривень,
  • 20,6% (20) — понад 500 гривень
  • і лише 7,2% (7) зазначили, що готові витрати менше 100 гривень.

Не читачі коміксів

Більшість опитаних цієї категорії, тобто 70,5% (43 респонденти) віком 17-25 років, 11,5% (7) — 31-40 років, по 6,6% — 26-30 років і понад сорок, а також 2 респонденти 13-16 років і один до 12 років.

У даній категорії опитаних переважали жінки 68,9% (42), і чоловіки відповідно склали 31,1% (19).

Опитування виявило, що ті, хто зараз не читають комікси не мають негативної позиції проти них, адже 73,8% (45) відповіли, що купили і прочитали б комікс створений за їхньою улюбленою книгою.  Тому з часом, кількість читачів мальописів може зрости. До того ж 70,5% (43) знайомі із коміксами й мали досвід прочитання на противагу 29,5% (18), які ніколи не читали комікси. Значна більшість 98,1% (56) людей, які не читають комікси, надають перевагу художній літературі.

Серед жанрів, які цікаві даному сегменту такі (у порядку спадання) є такі: пригоди, фентезі, фантастика, трохи менше соціальна тема, романтика, супергероїка, стімпанк, горор, еротика. По одній відповіді: психологія, духовність, автобіографії; детектив, історичні події, гумор; кіберпанк. Загалом топ три жанри дещо в іншому порядку збігаються зі смаками читачів коміксів.

Причини, чому люди не читають комікси, різні, у порядку спадання: не знають з чого почати, не люблять супергероїку, вважають, що друковані мальописи дорогі, комікси не мають глибоких історій, не знають де їх купити і лише четверо зазначили, що вважають комікси літературою для дітей. Деякі респонденти відповіли, що читають але ріко, інші не читають, або що надають перевагу книгам, один опитаний зазначив, що не хоче втягуватись, бо важко зіскочити.

Відповіді «не люблю супергероїку» і «комікси для дітей» виявляють проблему із стереотипізацією мальописів. За цим опитуванням, проблема із несерйозністю коміксів менш гостра, ніж із образом чтива лише про супергоїв.  До того ж є дуже  велика проблема із обізнаністю загалу щодо існування коміксів на українському ринку, їхній асортимент і де їх придбати, а також люди, які звикли читати книги упереджено ставляться до коміксів, як таких, що не мають глибокої цікавої історії.

Отже, представники видавництв і митці відчувають стан ринку по-різному. Є незначний запит аудиторії на більш серйозні теми у коміксах, а популярними жанрами серед читачів і тих, хто не читає комікси є пригоди, фентезі, фантастика, а також соціальна тема.

Серед людей, які не читають комікси, існують стереотипи й упереджене ставлення до мальованих історій, як неякісного продукту для читання. 

Кількість читачів коміксів може бути збільшена шляхом підвищення обізнаності стосовно розвитку цієї сфери, своєрідного менторства чи просвітницької діяльності.

На ринку коміксів має з’явитися ринок коміксів 😃

Підписатися
Повідомляти про
0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі

Також вас може зацікавити

Популярні публікації

Дописи за темою

Dragon Age

“Ера Драконів: Маговбивці” — передзамовлення від TUOS

Вікторія Пономаренко: Комікси в Україні — опитування

Олексій Півень: “Непереможна Залізна Людина Том 1. П’ять кошмарів”

Манґуа 2

MANGUA #02: Отримуємо катарсис від авторки української манґи або як ми наш перший конкурс проводимо

Ніхто

Комікс-новини на 14.07.20: трейлер Ніхто, рестлери, Flake, Horizon Zero Dawn

Вікторія Пономаренко: Комікси в Україні — опитування

Beauty and Gloom: Огляд “Ательє чаклунських капелюхів”

sandman 6

У друці шостий том “The Sandman” від Рідна мова

Пхеньян

#безцензури: «Пхеньян»

Ninjak

Максим Карповець: “Ninjak Deluxe Edition — Book 2”

Сингулярність

MariAm: Сингулярність. Серія 4. Щоденник Анни Франк

Серед овець

Третя Паралель: «Серед Овець» Випуск 04 | Огляд мальопису

Ninjak

Максим Карповець: “Ninjak Deluxe Edition — Book 1”

Ліга справедливості. Книга 5: Герої назавжди

#безцензури: «Ліга справедливості. Книга 5: Герої назавжди»

0
Нам до вподоби Ваші думки, будь ласка, прокоментуйте :)x
()
x
Догори